Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου 2012

Για τα πρότζεκτ (…μας νοιάζει;)

 Του Σωτήρη Γκαρμπούνη
Απλές επισημάνσεις…
Πέρσι εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά στα ανανεωμένα προγράμματα της α΄ λυκείου. Οι εκπαιδευτικοί με γνώμονα τον οδηγό που τους δόθηκε και διεκπεραιωτικές ενημερώσεις που βαφτίστηκαν και πάλι επιμορφώσεις κλήθηκαν να τα φέρουν σε πέρας. Η προσπάθεια ολοκληρώθηκε αλλά για άλλη μια φορά τίποτα μα τίποτα δεν αποτιμήθηκε. Αλλά έτσι κι αλλιώς δεν τους νοιάζει…

Φέτος το «μάθημα» εισάγεται και στη β΄ λυκείου. Οι παλινωδία του υπουργείου οδήγησε και πάλι σε σύγχυση. Ποιοι πρέπει να πάρουν πρότζεκτ, πόσα ο καθένας, πόσες ώρες, πόσοι θα διδάσκουν σ’ ένα τμήμα. Βγαίνουν προγράμματα στα σχολεία, αναιρούνται μετά από νέες διευκρινίσεις και τανάπαλιν. Αλλά έτσι κι αλλιώς δεν τους νοιάζει…

Μάργκαρετ Χέφερναν: Τολμήστε να διαφωνήσετε


Οι περισσότεροι άνθρωποι αποφεύγουν ενστικτωδώς τη σύγκρουση αλλά όπως μας δείχνει η Μάργκαρετ Χέφερναν, η καλή διαφωνία είναι αναγκαία για την πρόοδο. Μας περιγράφει (ενίοτε απρόσμενα) πώς οι καλύτεροι συνεργάτες δεν επαναλαμβάνουν ο ένας τον άλλον και πώς οι σπουδαίες ερευνητικές ομάδες, σχέσεις και επιχειρήσεις επιτρέπουν στους ανθρώπους να διαφωνήσουν ριζικά.

Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ



Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Όπως ήταν αναμενόμενο υπάρχει αύξηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης.
Η αύξηση αυτή οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο, στην απομυθοποίηση του διορισμού στο δημόσιο και την κατ΄ ανάγκη, σταδιακή στροφή προς τον ιδιωτικό τομέα.
Η αύξηση αυτή είναι περισσότερο έντονη στη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. και προέρχεται από:
• Απόφοιτους Γενικού Λυκείου οι οποίοι δεν πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις και αδυνατούν να πληρώσουν δίδακτρα σε δημόσιο ΙΕΚ (367€ το εξάμηνο) και πολύ περισσότερα σε ιδιωτικό ΙΕΚ όπου τα δίδακτρα είναι πολλαπλάσια.
• Απόφοιτους Γενικού Λυκείου οι οποίοι πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις σε κάποια σχολή εκτός του τόπου κατοικίας τους ή σε σχολή χαμηλής ζήτησης η οποία δύσκολα μπορεί να εγγυηθεί επαγγελματική αποκατάσταση.
• Μαθητές οι οποίοι εγκαταλείπουν το Γενικό Λύκειο μετά την Α΄ τάξη
• Και γενικότερα από μαθητές οι οποίοι διαπιστώνουν ότι τελειώνοντας το Γενικό Λύκειο είναι ανειδίκευτοι και θα πρέπει να μάθουν μια τέχνη για να εξασφαλίσουν τα προς το ζειν.

Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου 2012

Απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικά με την οργάνωση των Ερευνητικών Εργασιών

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Το τελευταίο διάστημα  υποβάλλονται πολλές ερωτήσεις σχετικά με την οργάνωση των Ερευνητικών Εργασιών κατά το σχολικό έτος 2012-2013. Ο Σχολικός Σύμβουλος Δημήτρης Σπαθάρας απέστειλε στους εκπαιδευτικούς έγγραφο με σχετικές απαντήσεις. ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

Οδηγίες για τη διδασκαλία Ερευνητική Εργασίας



ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Οδηγίες για τη διδασκαλία Ερευνητική Εργασιας εξέδωσε η Γ Διεύθυνσης Δ.Ε. Αθήνας (ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ) που σύμφωνα με εκπαιδευτικούς:
• Στην παράγραφο 2 αποκλείει τους καθηγητές των κλάδων ΠΕ 02, ΠΕ 03, ΠΕ 04, ΠΕ 05 και ΠΕ 06 από την ανάληψη του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας για συμπλήρωση ωραρίου, αν και το έχουν σε πρώτη ανάθεση και παραπέμπει τους καθηγητές για συμπλήρωση ωραρίου σε άλλο σχολείο εντός του ίδιου ΠΥΣΔΕ του οποίου προΐσταται ο ίδιος.
Με βάση την κείμενη νομοθεσία Ν. 1566/1985 και Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1./324/105657/Δ1 (καθηκοντολόγιο συλλόγου διαδσκόντων) την ανάθεση των μαθημάτων κάνει ο σύλλογος διδασκόντων έπειτα από εισήγηση του διευθυντή του σχολείου.
• Στην παράγραφο 1 αναφέρει ότι η εγκύκλιος αυτή ισχύει για τα γενικά λύκεια και τα ΕΠΑΛ, κάτι που δεν ισχύει διότι για τα ΕΠΑΛ ισχύουν άλλες οδηγίες από πέρυσι και φέτος πρόκειται να εκδοθούν άλλες. Στην ίδια παράγραφο αναφέρεται στις ερευνητικές εργασίες Α΄ και Β΄ τάξεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ ενώ τα ΕΠΑΛ στη Β΄ τάξη δεν έχουν το μάθημα ερευνητικές εργασίες

Βίντεο για ρυθμίσεις απορρήτου στο facebook

Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου 2012

Σύνοψη οδηγιών για την Ερευνητική Εργασία (Project) το Σχολικό Έτος 2012 – 2013




Σύνοψη οδηγιών για την Ερευνητική Εργασία (Project) το Σχολικό Έτος 2012 – 2013

Διδακτικές τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν στις ερευνητικές εργασίες

Ενδεικτικές τεχνικές διδασκαλίας:
  1. Εισήγηση ή διάλεξη ή Μονολογική Παρουσίαση
  2. Συζήτηση ή διάλογος
  3. Ερωταποκρίσεις
  4. Χιονοστιβάδα
  5. Καταιγισμός Ιδεών
  6. Επίδειξη
  7. Πρακτική άσκηση
  8. Ομάδες Εργασίας
  9. Παιχνίδι ρόλων
  10. Μελέτη Περίπτωσης
  11. Εννοιολογική Χαρτογράφηση & Εννοιολογικός Χάρτης
1.Εισήγηση ή διάλεξη ή Μονολογική παρουσίαση
Έχει τα πλεονεκτήματα ότι: (α) καθιστά δυνατή τη μετάδοση συγκροτημένων γνώσεων και την ανάλυση εννοιών σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα,
(β) η προετοιμασία και η πραγματοποίηση της είναι ευκολότερη από άλλες τεχνικές,
(γ) είναι αναγκαία για την εισαγωγή νέων θεμάτων, για τον προβληματισμό των μαθητών και για την κινητοποίηση του μαθητικού ενδιαφέροντος, και
(δ) οι μαθητές συχνά αισθάνονται ασφαλέστερα όταν απλώς παρακολουθούν παρά όταν προσπαθούν να επεξεργαστούν απόψεις ή ζητήματα μόνοι τους ή με άλλους. Παρά την αρνητική της αντιμετώπιση ως τεχνική, υπάρχουν περιπτώσεις στη διδασκαλία κατά τις οποίες επιβάλλεται η χρήση της για μικρό χρονικό διάστημα (π.χ. γνωστοποίηση των διδακτικών στόχων, ανακεφαλαίωση εννοιών, επισήμανση παρανοήσεων και δυσνόητων σημείων, καθοδήγηση της διδακτικής διαδικασίας κ.λπ).
2. Συζήτηση ή διάλογος

Born to Learn


Tο παρακάτω video με τίτλο «Born to Learn», έχει στόχο να παρέχει εύκολη πρόσβαση στις νέες συναρπαστικές ανακαλύψεις για το πώς οι άνθρωποι μαθαίνουν.

Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2012

ΜΟΥΣΕΙΑ ● ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΕΣ ● ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ● ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

TΙΤΛΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
…στην Αθήνα
Μουσείο ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ (Μακρυγιάννη) http://www.theacropolismuseum.gr Οργανωμένες επισκέψεις σχολείων : τηλ.210-90 00 903 ή στο site του Μουσείου(Εκπαίδευση-Σχολεία & Εκπαιδευτικοί) Α) Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Α’ Γυμνασίου «Τα γλυπτά του Παρθενώνα» (διάρκεια:1ώρα & 30 λεπτά – ΠΡΟΣΟΧΗ!Να γίνεται κράτηση όσο το δυνατόν νωρίτερα λόγω αυξημένης ζήτησης)
ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΦΥΛΛΑΔΙΟΥ:4€ (προαιρετικό)
Β) Επίσκεψη με αρχαιολόγο-φροντιστή (διάρκεια 50 λεπτά)
Γ) Ελεύθερη σχολική επίσκεψη
ΕΠΙΣΗΣ ! Σεμινάριο Επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς – μία Τετάρτη κάθε μήνα, ξεκινώντας από τις 22/9/2010
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ Μουσείο (Πατησίων)
Οργανωμένες επισκέψεις σχολείων : τηλ. 210- 82 17 724 εσωτ.147 για επισκέψεις ή 122 για εκπ/κά προγράμματα - πληροφορίες στο site του Μουσείου(Επίσκεψη στο Μουσείο-Σχολικές Επισκέψεις ή Εκπαίδευση) Α) Ελεύθερη σχολική επίσκεψη
Β) Επίσκεψη με ξενάγηση από ξεναγό (κατόπιν συνεννόησης)
Γ) Εκπαιδευτικό πρόγραμμα – Α’ Γυμνασίου
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ Μουσείο (Ευαγγελισμός) http://www.byzantinemuseum.gr/ Οργανωμένες επισκέψεις σχολείων : τηλ. 213 213 9507 Α) Ελεύθερη σχολική επίσκεψη
Β) Εκπαιδευτικά προγράμματα (κυρίως για Β’ Γυμνασίου)
Μουσείο ΒΟΡΡΕ (Παιανία) http://www.vorresmuseum.gr/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=el&isFirst=true -Μουσείο σύγχρονης ελληνικής τέχνης με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής Ελλήνων καλλιτεχνών του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα
-Λαογραφικό Μουσείο με λαϊκά ελληνικά αντικείμενα, ελλη-νικά χαλιά, κεραμικά, βυζαντινές εικόνες, σπάνια έπιπλα και αρχαιότητες
-Περιοδικές εκθέσεις (2010-2011: « Αποτυπώματα»2011-Special Olympics *με δυνατότητα καλλιτεχνικών συμπράξεων με σχολεία Β/θμιας Εκπ/σης και ειδικά σχολεία τηλ.6944396969 κα Αθηνά Κρητικού-Γεννηματά )
Α) Επίσκεψη με ξενάγηση από το προσωπικό του μουσείου :
τηλ. 2106642520 ή 2106644771
Μουσείο ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (Κηφισιά) http://www.gnhm.gr/ Συλλογές : Βοτανική,Εντομολογική,Υδροβιολογική,Ερπετολο-γική,Ορυκτολογική,Παλαιοντολογική,Ορνιθολογική,Θηλαστικά
Οργανωμένες επισκέψεις σχολείων:τηλ. 210-80 15 870 εσ.550
Α) Ελεύθερη σχολική επίσκεψη
Β) Παρουσίαση του εκθεσιακού χώρου-τύπου ξενάγησης για μαθητές Γυμνασίου
Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης ΓΑΙΑ :
Το Κέντρο Γαία παρουσιάζει στον επισκέπτη πώς λειτουργεί ο πλανήτης Γη εδώ και εκατομμύρια χρόνια και τη σημερινή κατάσταση, με τις παρεμβάσεις του σύγχρονου ανθρώπου.
Πληροφορίες: http://www.gnhm.gr/GaiaDefault.aspx?selItem=31&fCode=i2
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
Μουσείο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΖΟΥ
(Μιχαλακοπούλου/Χίλτον
http://www.nationalgallery.gr/

Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2012

Μελαγχολία σχολικής βιβλιοθήκης

Για τη μεταγραφή: Τούλα Παπαπάντου*
Μπήκε ο Σεπτέμβρης, μήνας που ξεκινούν και πάλι τα σχολεία. Είναι η δεύτερη σχολική χρονιά που με αφήσανε και πάλι μόνη. Όχι όμως άδεια ή απαρηγόρητη. Ξέρετε τι είναι να έχεις συντροφιά περισσότερους από 6.000 χιλιάδες τίτλους βιβλίων; Και όχι μόνο βιβλία αλλά και ΣιΝτι και βιντεοκασέτες και πολλά άλλα. Και δε μιλάμε για απλή συντροφιά, αυτά είναι τα σπλάχνα μου, το εσωτερικό μου. Για να καταλάβετε, θα σας τα πω από την αρχή. 
Οι αδελφές μου κι εγώ γεννηθήκαμε τον περασμένο αιώνα· για την ακρίβεια το έτος 1999. Η ιδέα της δημιουργίας μου είχε συλληφθεί τρία χρόνια πιο μπροστά. Ήταν, λέει, στα πλαίσια κάποιου ευρωπαϊκού προγράμματος με το όνομα ΕΠΕΑΕΚ. Δόθηκαν χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ένα ποσό από την Ελλάδα. Έτσι δημιουργηθήκαμε οι αδελφές μου και εγώ 500 τον αριθμό! Διαμορφώθηκαν χώροι σε σχολεία που επιθυμούσαν και το είχαν δηλώσει εγκαίρως, χώροι δηλαδή αντάξιοι της φιλοξενίας καλών βιβλίων και των ιδεών σπουδαίων μυαλών.

Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου 2012

Ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού Κατά την Επίβλεψη των Ερευνητικών Εργασιών

Συγγραφέας: Κατερίνα Μπαζίγου

Οι Ερευνητικές Εργασίες κλείνουν ένα χρόνο εφαρμογής στην Α’ Λυκείου και από τη νέα σχολική χρονιά εισάγονται στη Β’. Με αφορμή αυτή την χρονική συγκυρία και λαμβάνοντας υπόψη τα ζητήματα που αναδύθηκαν κατά την υλοποίηση τους η παρούσα εργασία επιχειρεί ένα κριτικό αναστοχασμό σε μια καινοτομία που τάραξε πολύ τα σχολικά ύδατα.
Οι Ερευνητικές Εργασίες είναι μια πολυσχιδής καινοτομία που έφερε αλλαγές σε πολλά επίπεδα του επίσημου αναλυτικού προγράμματος τόσο σε μαθησιακό όσο και σε κοινωνικό-οργανωσιακό επίπεδο. Σε μαθησιακό επίπεδο οι Ερευνητικές Εργασίες επιχειρούν να εισάγουν τη διερευνητική και βιωματική προσέγγιση της μάθησης και να συνδέσουν την ακαδημαϊκή γνώση με πραγματικές επίκαιρες και ενδιαφέρουσες καταστάσεις οι οποίες ακουμπούν στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών. Σε κοινωνικό-οργανωσιακό επίπεδο οι Ερευνητικές Εργασίες εισήγαγαν στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση την έννοια και την πρακτική της συνεργασίας. Η συνεργασία αφορά τόσο τους μαθητές/τριες, οι οποίοι εκπονούν τις εργασίες τους συνεργαζόμενοι σε ομάδες, όσο και τους επόπτες καθηγητές οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται για την επίβλεψη μιας εργασίας ενισχύοντας και διασφαλίζοντας τη διεπιστημονική προσέγγιση των θεμάτων. Αν και στοιχεία τόσο της μαθησιακής προσέγγισης των Ερευνητικών Εργασιών, όσο και της συνεργασίας προϋπήρχαν σε προαιρετικές καινοτόμες δράσεις (βλ. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Υγείας κ.λ.π.), αλλά και σε μαθήματα (για παράδειγμα Τεχνολογία) μέσα από τις Ερευνητικές Εργασίες τα στοιχεία αυτά γενικεύονται αφού αφορούν όλο τον εκπαιδευτικό και μαθητικό πληθυσμό και συστηματοποιούνται.
Οι Ερευνητικές Εργασίες είναι μια πολυδιάστατη καινοτομία γιατί εισάγουν νέα στοιχεία τα οποία προκαλούν και ανατρέπουν βασικές αρχές του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι Ερευνητικές Εργασίες στοχεύουν στην ανατροπή της διδακτικής πρακτικής και των αντιλήψεων περί μάθησης του κυρίαρχου εκπαιδευτικού συστήματος και για το λόγο προκαλούν μεγαλύτερες αντιδράσεις από ότι καινοτομίες οι οποίες αφορούν σε θεσμικές αλλαγές ή στο διδακτικό περιεχόμενο (για παράδειγμα αλλαγές στο εξεταστικό ή εισαγωγή νέων βιβλίων και μαθημάτων) (Morrish 1976). Καινοτομίες με τα χαρακτηριστικά των Ερευνητικών Εργασιών όπως περιγράφηκαν παραπάνω μπορεί να συναντήσουν την έντονη αντίδραση μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών δεδομένου ότι είναι μια ανατροπή με το γνωστό και οικείο διδακτικό παρελθόν (Rudduck 1991). Συγκεκριμένα τρία είναι τα σημαντικά καινοτόμα στοιχεία τα οποία εισάγονται στη διδακτική σχολική κουλτούρα μέσω των Ερευνητικών Εργασιών και αφορούν άμεσα τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι αναλαμβάνουν την εποπτεία τους:

Οι Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: Ας Μιλήσουμε γι’ αυτές ως Εκπαιδευτικοί και Πολίτες

Της Κωνσταντίνα Σχίζα

Βρισκόμαστε στο σχολικό έτος 2011-12. Ο πρώτος κύκλος των Ερευνητικών Εργασιών στα Λύκεια ολοκληρώθηκε και ο δεύτερος βρίσκεται «εν εξελίξει». Οι προβληματισμοί, τα ερωτήματα, οι προτάσεις και οι ιδέες διασταυρώνονται ακατάπαυστα και ορμητικά, για να αναζητήσουν κοινά σημεία και διαφορές, συνθέσεις και υπερβάσεις, αδυναμίες και δυνατότητες. Άλλοτε ζωντανά, σε οργανωμένες συναντήσεις,  άλλοτε ταξιδεύοντας μέσα στον άυλο ωκεανό των «dots».  Αφού, λοιπόν, το περιοδικό της ΠΕΕΚΠΕ έφτιαξε τη δική του νησίδα επικοινωνίας μέσα στον ίδιο ωκεανό (καλορίζικη να’ ναι), ας μιλήσουμε διαδικτυακά για τις Ερευνητικές Εργασίες.
Μήπως, όμως, δεν αρκεί να μιλάμε για τις Ερευνητικές Εργασίες (ή για τα projects) μόνο ως εκπαιδευτική κοινότητα;  Μήπως, χρειάζεται να μιλάμε και ως πολίτες, μέλη της κοινωνίας, αφού τα οράματά της οφείλει να υπηρετεί η εκπαίδευση και όλες οι εκπαιδευτικές αλλαγές που θεσπίζονται και δρομολογούνται;

Πέμπτη, 13 Σεπτεμβρίου 2012

ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΕΛ 2012 2013

ΘΕΜΑ: Τροποποίηση και συμπλήρωση της με αρ. πρωτ. 47143/Γ2/27-04-2012 εγκυκλίου του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α  με θέμα «Οδηγίες για τη διδασκαλία της Ερευνητικής Εργασίας της Α΄ και Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου για το σχ. έτος 2012-2013»


Οι παράγραφοι 1 και 5 της με αρ. πρωτ. 47143/Γ2/27-04-2012 εγκυκλίου του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α  αντικαθίστανται ως εξής:


1. Καθιέρωση των Ερευνητικών Εργασιών στην Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και στην Α΄ και Β΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου
Από το σχολικό έτος 2012-2013 εισάγονται και στη Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και στη Β΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου οι Ερευνητικές Εργασίες (project) ως διακριτή ενότητα του Προγράμματος Σπουδών, που υλοποιεί βασικές αρχές του Νέου Σχολείου, όπως αυτές εξειδικεύονται στο βιβλίο εκπαιδευτικού με τίτλο «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο», που είναι ήδη διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα του ψηφιακού σχολείου (http://digitalschool.minedu.gov.gr).
Στην εποπτεία και καθοδήγηση των Ερευνητικών Εργασιών μπορούν κατ’ αρχήν να συμμετέχουν, οι εκπαιδευτικοί Λυκείου όλων των ειδικοτήτων και προς τούτο η Ερευνητική Εργασία ορίζεται ως «πρώτη ανάθεση» όλων των ειδικοτήτων. Ωστόσο η ειδικότητα ή οι ειδικότητες που θα αναλάβουν την εποπτεία και την καθοδήγηση της κάθε ερευνητικής εργασίας θα πρέπει να είναι συναφής κάθε φορά με το υπό πραγμάτευση θέμα. Τη συνάφεια αυτή την κρίνει ο σύλλογος διδασκόντων. Η εργασία που θα επιλεγεί με τη διαδικασία που προβλέπεται παρακάτω θα επιβλέπεται από έναν εκπαιδευτικό.

Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2012

Tαινίες στο μαυροπίνακα

Ταινίες βραβευμένες, αγαπημένες και κλασικές όλες μαζί κομμάτια ενός παζλ με πρωταγωνιστές παιδιά και καθηγητές που προσπαθούν να σπάσουν τα όρια ενός στείρου και συντηρητικού εκπαιδευτικού συστήματος. 

Ανάμεσα στους Τοίχους (2008)

Η αριστουργηματική ταινία του Λοράν Καντέ (Vers le sud), με θέμα την εκπαίδευση και τη γνώση στη σύγχρονη κοινωνία της δύσης, που δικαίως απέσπασε το Χρυσό Φοίνικα στο 61ο Φεστιβάλ Καννών 2008.
Ο Φρανσουά και οι καθηγητές συνάδελφοι του, προετοιμάζονται για την καινούργια σχολική χρονιά, στο γυμνάσιο μιας σκληρής, εργατικής συνοικίας. Κουλτούρες και συμπεριφορές έρχονται σε αντιπαράθεση μέσα στην τάξη, σε έναν μικρόκοσμο που αντιπροσωπεύει τη Γαλλία του σήμερα. Ο Φρανσουά επιμένει να διατηρεί στην τάξη μια ατμόσφαιρα σεβασμού και αξιοπρέπειας και είναι σε ακραίο βαθμό ειλικρινής πράγμα πρωτόγνωρο για τους μαθητές, όλα αυτά μέχρι τη στιγμή, που ένας μαθητής αμφισβητεί τις μεθόδους του.
Ούτε Ένας Λιγότερος (1999)
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στη σύγχρονη Κίνα είναι αυτό της εκπαίδευσης στις απομακρυσμένες φτωχές επαρχίες, όπου αφενός τα σχολεία λειτουργούν υποτυπωδώς και αφετέρου τα παιδιά, από το δημοτικό ακόμα, αναγκάζονται να εγκαταλείπουν τα μαθήματα για να εργαστούν και να συνεισφέρουν στην οικογένεια. Αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα καταγράφει ο Γιμού μέσα από την ιστορία μιας έφηβης που αντικαθιστά για ένα μήνα το δάσκαλο του χωριού και, θέλοντας να τηρήσει την υπόσχεση που του έδωσε, ότι δηλαδή δεν θα βρει ούτε ένα μαθητή λιγότερο όταν επιστρέψει, ξεκινά για την πόλη με σκοπό να φέρει πίσω ένα επτάχρονο παιδί, που άφησε το σχολείο για να βρει δουλειά. Γυρισμένη σε φυσικούς χώρους και με ερασιτέχνες ηθοποιούς, η ταινία συγκινεί με την αλήθεια της, που πηγάζει τόσο από τις «ερμηνείες» όλων όσοι συμμετέχουν όσο και από την εκφραστικότητα της νεαρής πρωταγωνίστριας.

Δευτέρα, 10 Σεπτεμβρίου 2012

Ένας μικρός γλυκός παλιός Σεπτέμβρης




Απαντήσεις σε οργανωτικά θέματα Ερευνητικών Εργασιών



1. Πόσες ώρες την εβδομάδα διδάσκεται μία Ερευνητική Εργασία;
Για τη σχολική χρονιά 2012-13, η σχετική εγκύκλιος  καθορίζει ότι η Ερευνητική Εργασία διδάσκεται δύο (2) συνεχόμενες ώρες την εβδομάδα (όπως προβλεπόταν πέρυσι  στα ΕΠΑΛ).
2. Πως τοποθετούνται οι Ερευνητικές Εργασίες στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου;
Για τη σχολική χρονιά 2012-13, η σχετική εγκύκλιος  δίνει ευελιξία στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου, να αποφασίσει, αν οι Ερευνητικές Εργασίες θα γίνονται σε Τμήματα Ενδιαφέροντος που θα λειτουργούν παράλληλα σε «ζώνη», όπως ίσχυε πέρυσι ή θα γίνονται σε τμήματα γενικής παιδείας όπως και τα υπόλοιπα μαθήματα.
3. Πόσοι μαθητές εμπλέκονται σε κάθε Ερευνητική Εργασία;
Στην περίπτωση που ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου αποφασίσει ότι οι Ερευνητικές Εργασίες θα γίνονται σε Τμήματα Ενδιαφέροντος που θα λειτουργούν παράλληλα σε «ζώνη», όπως ίσχυε πέρυσι, ισχύει η σχετική εγκύκλιος (1) που ορίζει αριθμό μαθητών ανά Τμήμα Ενδιαφέροντος από δεκαέξι (16) μαθητές το λιγότερο έως είκοσι (20) το περισσότερο.

Σάββατο, 8 Σεπτεμβρίου 2012

Μαρτυρίες πρωτοπόρων εκπαιδευτικών για τις δυσκολίες ένταξης του Web


Παρουσίαση από το 6ο συνέδριο της διδακτικής της πληροφορικής που συνοψίζει τις δυσκολίες ένταξης των web 2.0 τεχνολογιών στην τάξη σύμφωνα με τις μαρτυρίες 26 πρωτοπόρων εκπαιδευτικών.

Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2012

Ημερίδα «Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: οι προτάσεις της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ»

     Η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης πραγματοποιούν ημερίδα με τίτλο: «Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: οι προτάσεις της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ».
     Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2012, ώρα 10:00 π.μ. στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης (Εθνικής Αμύνης 27, 546 21 Θεσσαλονίκη, Τηλ. 2310 374808)
Πρόγραμμα

10:30 - Κεντρική ομιλία: Γιώργος Μανωλίδης, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ02, Νομού Κιλκίς
Το θεσμικό πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών στο Λύκειο

Ημερίδες για εκπαιδευτικούς «Ερευνητικές εργασίες με όχημα το Θέατρο»



Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σας προσκαλεί στις Ημερίδες που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012 με τίτλο: «Ερευνητικές εργασίες με όχημα το Θέατρο». Στην Ημερίδα θα παρουσιαστούν προτάσεις συναδέλφων που έχουν ήδη υλοποιήσει ή σχεδιάσει σχετικές εργασίες ώστε να χρησιμεύσουν ως υλικό και πηγή έμπνευσης για τη νέα σχολική χρονιά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
 Κλικ στην εικόνα για περισσότερες πληροφορίες και το πρόγραμμα της ημερίδας και του εργαστηρίου στην Αθήνα.

Τρίτη, 4 Σεπτεμβρίου 2012

Ερευνητικές εργασίες (οδηγός)

Το πρώτο κεφάλαιο από το βιβλίο των Ν. Παρίση και Γ. Κωτσάνη με τον τίτλο “Ψηφιακές ερευνητικές εργασίες”, που κυκλοφορεί σε ηλεκτρονική μόνο μορφή εδώ και ένα χρόνο από τις ψηφιακές εκδόσεις της Φιλογνωσίας. Παρουσιάζονται τα πρώτα κρίσιμα βήματα που είναι απαραίτητο να γίνουν, ώστε μία ερευνητική εργασία να ξεκινήσει σε σωστές βάσεις.
Διαβάστε το

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΗΣΗΣ




 

Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου 2012

Κυριακή, 2 Σεπτεμβρίου 2012

Έτοιμοι για τη νέα χρονιά;


Πως θα βαθμολογηθούν οι μαθητές στην Ειδική Θεματική Δραστηριότητα στη Β΄ τάξη Ημερησίου και στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου για το σχ. έτος 2012-2013 – Οδηγίες για τη διδασκαλία

Σύμφωνα με τις οδηγίες που απέστειλε στα Λύκεια το υπουργείο Παιδείας, για τη διδασκαλία της Ειδικής Θεματικής Δραστηριότητας στη Β΄ τάξη Ημερησίου και στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου , ισχύουνντα εξής:

1. 1.Γενικό πλαίσιο - Σκοποί
Από το σχολικό έτος 2012-2013 εισάγεται στη Β΄ τάξη Ημερησίου και στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου η Ειδική Θεματική Δραστηριότητα (Ε.Θ.Δ.) ως μάθημα επιλογής του Ωρολογίου Προγράμματος Σπουδών σύμφωνα με την υπ΄αριθ. 37596/Γ2/03-04-2012 Υ.Α. (ΦΕΚ 1131 Β΄).
Η Ειδική Θεματική Δραστηριότητα είναι μάθημα επιλογής δίωρης διάρκειας ανά εβδομάδα και η εργασία που θα επιλεγεί με τη διαδικασία που προβλέπεται παρακάτω θα επιβλέπεται από δύο εκπαιδευτικούς (συνδιδασκαλία). Η Ε.Θ.Δ. πραγματοποιείται στο πλαίσιο συνεχόμενου δίωρου και επιλέγεται ένα θέμα ανά διδακτικό έτος. Όπου προβλέπεται κατασκευή έργου ή χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού, η Ε.Θ.Δ. πραγματοποιείται στα Σ.Ε. και στα Σ.Ε.Κ.
Η Ειδική Θεματική Δραστηριότητα είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία απόκτησης και αφομοίωσης επαγγελματικών γνώσεων και εμπλουτισμού δεξιοτήτων των μαθητών που συνδυάζεται με την ανάπτυξη της ικανότητάς τους στη μεθοδολογία της μάθησης. Στο πλαίσιο της Ε.Θ.Δ. οι μαθητές μπορούν, μεταξύ άλλων, να εκπονούν μελέτες ή να αναλαμβάνουν την εκτέλεση έργων μικρής κλίμακας, να μετέχουν σε εθελοντικές δράσεις, να διεξάγουν ερευνητικές εργασίες. Επίσης, μπορούν να εφαρμόζουν προγράμματα επιχειρηματικότητας, π.χ. μελέτες περίπτωσης, δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων, συμμετοχή σε διαγωνισμούς (αριστεία και καινοτομία) κτλ. Στόχος είναι η εξοικείωση με πραγματικές συνθήκες και προκλήσεις της αγοράς εργασίας τις οποίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές μετά την αποφοίτησή τους. Για την υλοποίηση των παραπάνω μπορούν να αξιοποιούνται τα Σ.Ε.Κ. και Σ.Ε.

Nature by Numbers



Τα όνειρα των νέων στην εποχή της οικονομικής κρίσης

         Πόσα αλλάξαν και πόσα ακόμη απομένει να αλλάξουν γύρω μας, λόγω της κρίσης. Κάποτε για παράδειγμα, το μέλημα κάθε υποψηφίου στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ, ήταν μια καλή σχολή. Και καλές σχολές ήταν η Ιατρική, η Νομική και το Πολυτεχνείο.
     Σχολές υψηλού κύρους, που με βεβαιότητα οδηγούσαν σε κοινωνική καταξίωση, αλλά κυρίως διασφάλιζαν ένα πολύ καλό επαγγελματικό μέλλον! Αυτό στα πολύ μακρινά χρόνια, καθώς ήλθε η ώρα που η χώρα πλημμύρισε από γιατρούς, δικηγόρους και μηχανικούς, με συνέπεια η επαγγελματική αποκατάσταση να μην είναι ούτε εύκολη ούτε, κυρίως, διασφαλισμένη!
   Όπως συμβαίνει συνήθως στη χώρα μας, ότι είναι αποτελεσματικό, ως εκ τούτου και επιλέξιμο από πολλούς, κάποια στιγμή πληθωρίζεται και χάνει κομμάτι της αξίας του, καθώς δεν υπάρχει ούτε προγραμματισμός, ούτε συσχέτιση με τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.Μέχρι πολύ πρόσφατα, στις σχολές υψηλής ζήτησης περιλαμβάνονταν οι σχολές που οδηγούσαν απευθείας στην αγορά εργασίας. Όπως για παράδειγμα οι παιδαγωγικές και οι σχολές νηπιαγωγών αλλά και οι σχολές νοσηλευτικής.

Η «μπλε πανσέληνος»


             Έχει συνδέσει το όνομά του με  μύθους, αστρολογικές προβλέψεις, ακόμα και σπάνια φυσικά φαινόμενα. Το «μπλε φεγγάρι», δηλαδή η πανσέληνος, για δεύτερη φορά μέσα στον ίδιο μήνα, πρόκειται για ένα φαινόμενο που εμφανίζεται κάθε 2,5 χρόνια.
 Τα περισσότερα έτη έχουν δώδεκα πανσελήνους, ωστόσο κάθε ημερολογιακό έτος περιλαμβάνει δώδεκα σεληνιακούς κύκλους και έντεκα ημέρες ακόμη. Όταν αυτές αθροίζονται, εμφανίζεται ένα επιπλέον φεγγάρι.

Σάββατο, 1 Σεπτεμβρίου 2012

Το ηλεκτρονικό βιβλίο που αντικαθιστά τον δάσκαλο!

Τα «έξυπνα» βιβλία έρχονται για να αλλάξουν τα δεδομένα στην εκπαίδευση! Τα «κλασσικά» σχολικά βιβλία και τα πανεπιστημιακά συγγράμματα δίνουν σιγά σιγά τη θέση τους σε ένα πρωτότυπο ηλεκτρονικό βιβλίο που «λύνει» τα χέρια των καθηγητών. Το γνωστό ως “Inquire” είναι πια γεγονός χάρη στην εταιρία Vulcan του συνιδρυτή της Microsoft, Πολ Άλεν. Και όμως το προχωρημένο λογισμικό της συσκευής καταφέρνει να απαντά μέσω διαδικτύου σε όλες τις απορίες των μαθητών και φοιτητών, ενώ εκείνοι διαβάζουν τα κείμενά του….
Το ηλεκτρονικό βιβλίο ξεπερνά τις προσδοκίες, αφού όχι μόνο προχωρά σε «φόρτωση» του συμβατικού βιβλίου σε λάπτοπ, αλλά λειτουργεί ως εφαρμογή που δίνει τέλος στις απορίες ακόμα και μέσα από ένα ipad!