Σάββατο, 28 Μαρτίου 2015

Μάθημα ζωής:Το Παράπονο» του Ελύτη!

Όσο κι αν κανείς προσέχει όσο κι αν το κυνηγά πάντα, πάντα θα ʽναι αργά δεύτερη ζωή δεν έχει.  (από Το Παράπονο, του Οδ. Ελύτη)

Αναρωτιέμαι μερικές φορές: είμαι εγώ που σκέφτομαι καθημερινά πως η ζωή μου είναι μία; Όλοι οι υπόλοιποι το ξεχνούν; Ή πιστεύουν πως θα έχουν κι άλλες, πολλές ζωές, για να κερδίσουν τον χρόνο που σπαταλούν;

Μούτρα. Νʼ αντικρίζεις τη ζωή με μούτρα. Τη μέρα, την κάθε σου μέρα. Να περιμένεις την Παρασκευή που θα φέρει το Σάββατο και την Κυριακή για να ζήσεις. Κι ύστερα να μη φτάνει ούτε κι αυτό, να χρειάζεται να περιμένεις τις διακοπές. Και μετά ούτε κι αυτές να είναι αρκετές. Να περιμένεις μεγάλες στιγμές. Να μην τις επιδιώκεις, να τις περιμένεις.
Κι ύστερα να λες πως είσαι άτυχος και πως η ζωή ήταν άδικη μαζί σου.

Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

Προτεινόμενες ταινίες για εκπαιδευτικούς και μαθητές

Τα Φανταστικά Ιπτάμενα Βιβλία του κυρίου Μόρις Λέσμορ είναι μια ταινία μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων που μάλιστα βραβεύτηκε με το βραβείο Όσκαρ στη σχετική κατηγορία το 2011, σε σενάριο και σκηνοθεσία του αμερικάνου εικονογράφου παιδικών βιβλίων William Joyce. Ο ήρωας της ταινίας είναι ο Μόρις Λέσμορ, ένας νεαρός μανιακός αναγνώστης που καθώς διαβάζει στο μπαλκόνι του στη Νέα Ορλεάνη, μεταφέρεται από μια ξαφνική καταιγίδα στη μαγική χώρα των ιπτάμενων βιβλίων, την φροντίδα των οποίων αναλαμβάνει.
Υπόθεση:Ένας μαθητής της ΣΤ Δημοτικού εκδίδει μία χειρόγραφη εφημερίδα, τον «Ψύλλο», αλλά αντιμετωπίζεται με αδιαφορία (στην καλύτερη περίπτωση) από τους συμμαθητές και τους συγχωριανούς του. Όταν όμως μια δημοσιογράφος από την Αθήνα φτάνει στο χωριό για να του πάρει συνέντευξη, θα αλλάξει και η στάση όλων, ειδικά των αρχών του χωριού, που βλέπουν την προοπτική της τουριστικής ανάπτυξης.

Κατεβάστε ελεύθερα βιβλία παιδικής και κλασικής λογοτεχνίας

Ανοικτή Βιβλιοθήκη στο διαδίκτυο – Όλα τα βιβλία που αναφέρονται εδώ διανέμονται ελεύθερα και νόμιμα στο Διαδίκτυο από τους δημιουργούς ή τους εκδοτικούς οίκους ή είναι ελεύθερα πνευματικών δικαιωμάτων.

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης | Γεώργιος Βιζυηνός | Δημήτριος Βικέλας

Ιωάννης Δαμβέργης | Αργύρης Εφταλιώτης | Κωνσταντίνος Θεοτόκης

Κωνσταντίνος Καβάφης | Ανδρέας Κάλβος | Ανδρέας Καρκαβίτσας

Κώστας Καρυωτάκης | Ιωάννης Κονδυλάκης | Βιτσέντζος Κορνάρος

Κώστας Κρυστάλλης | Ανδρέας Λασκαράτος | Λορέντζος Μαβίλης

Παύλος Νιρβάνας | Αλέξανδρος Πάλλης | Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Ζαχαρίας Παπαντωνίου | Καλλιρόη Παρρέν | Ιωάννης Πολέμης

Μαρία Πολυδούρη |Λάμπρος Πορφύρας | Αλέξανδρος – Ρίζος Ραγκαβής

Εμμανουήλ Ροΐδης |Γεώργιος Σουρής | Γεώργιος Τερτσέτης

Μάρκος – Αντώνιος Φόσκολος |Κωνσταντίνος Χατζόπουλος | Γεώργιος Χορτάτσης

Γιάννης Ψυχάρης

Παιδική λογοτεχνία

Μαρία Αγγελίδου | Φραντζέσκα Αλεξοπούλου – Πετράκη | Κατερίνα Αναγνώστου

Νικόλας Ανδρικόπουλος | Μαρία Ανδρικοπούλου |Φιλομήλα Βακάλη – Συρογιαννοπούλου

Λήδα Βαρβαρούση | Αγγελική Βαρελλά | Ελένη Γερουλάνου

Γαλάτεια Γρηγοριάδου – Σουρέλη | Κική Δημητριάδου | Ελένη Δικαίου

Σοφία Ζαραμπούκα | Άλκη Ζέη | Παντελής Ζούρας | Βαγγέλης Ηλιόπουλος

Βασιλική Κάργα | Καλλιώ Καστρησίου |Λώρη Κέζα

Μάνος Κοντολέων | Ιωάννα Κυρίτση | Σοφία Μαντούβαλου

Γιώργος Μαρίνος | Βούλα Μάστορη | Έρη Μαυράκη

Μαρία Μαυρίδου – Καλούδη | Σύρμω Μιχαήλ | Αμάντα Μιχαλοπούλου

Χρήστος ΜπουλώτηςΒασιλική Νευροκοπλή | Μαρούλλα Πανάγου

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης | Βασίλης Παπαθεοδώρου | Σοφία Παράσχου

Γιολάντα Πατεράκη | Λότη Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου | Ναννίνα Σακκά-Νικολακοπούλου

Αγγελική Σχοινά | Βαγγέλης Τασιόπουλος | Ευγένιος Τριβιζάς

Γιολάντα Τσιαμπόκαλου | Κυριάκος Χαρίτος | Πάνος Χριστοδούλου

Βάσω Ψαράκη | Λίτσα Ψαραύτη | Δήμητρα Ψυχογυιού

http://fresheducation.gr/?p=4196

Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2015

Γιατί τρώμε μπακαλιάρο την 25η Μαρτίου

Σε ποιες άλλες περιπτώσεις καταλύεται η νηστεία της Σαρακοστής...
Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η παλαιότερη και πιο αυστηρή χρονική περίοδος νηστείας για την ορθόδοξη εκκλησία. Από την καθιέρωσή της, περί τον 4ο αιώνα μ.Χ., προβλέπεται κατά τα μοναχικά πρότυπα ξηροφαγία με τους πιστούς να τρώνε μόνο μια φορά την ημέρα κι αυτή μετά τις 3 το μεσημέρι.
«Μέσα στην περίοδο της Τεσσαρακοστής η νηστεία καταλύεται, διαφοροποιείται δηλαδή, τρεις φορές, δίνοντας μια ευκαιρία στους πιστούς για ενδυνάμωση μιας και η νηστεία αυτή είναι η πιο αυστηρή, αφού δεν επιτρέπεται ούτε το λάδι» εξηγεί στο «Βήμα» ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, κ. Παναγιώτης Σκαλτσής.
 

Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2015

Πώς έπαιζαν τα παιδιά πριν το Internet

Κυκλοφορώντας στους δρόμους των πόλεων, εύκολα θα δει κανείς παιδιά χωρίς μπουφάν ή παπούτσια, αλλά με τεράστια χαμόγελα! Τα παιδιά έχουν μια υπέρ-δύναμη: μπορούν να ανακαλύψουν, αν όχι να εφεύρουν, τρόπους να είναι χαρούμενα. Σ' αυτό το φωτογραφικό αφιέρωμα, θα δείτε παιδιά που μεγαλώνουν χρόνια πριν τις παροχές του Διαδικτύου -από το 1855 έως το 1976- να παίζουν χαρούμενα με... ό,τι έχουν και μπορούν.

Σάββατο, 21 Μαρτίου 2015

21 Μαρτίου. Ημέρα ποίησης και Εαρινής ισημερίας


Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης



 Η Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική έμπνευσή της ανήκει στον έλληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι' αυτό.
Η εισήγησή του έφτασε με επιστολή στα χέρια του ποιητή και μελετητή της ποίησης Κώστα Στεργιόπουλου, προέδρου τότε της Εταιρείας Συγγραφέων. Η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα εορτασμού την 21η Μαρτίου, την ημέρα της εαρινής ισημερίας, που συνδυάζει το φως από τη μία και το σκοτάδι από την άλλη, όπως η ποίηση, που συνδυάζει το φωτεινό της πρόσωπο της αισιοδοξίας με το σκοτεινό πρόσωπο του πένθους. Η πρώτη Ημέρα Ποίησης γιορτάστηκε το 1998 στο παλιό ταχυδρομείο της πλατείας Κοτζιά. Ετοιμάστηκε με ελάχιστα έξοδα και πολλή εθελοντική δουλειά, και είχε μεγάλη επιτυχία.

Τρίτη, 17 Μαρτίου 2015

ΠΑΛΙΕΣ ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΣΑΚΟΥΛΕΣ =.ΑΝΘΕΚΤΙΚΑ ΤΟΥΒΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΠΙΤΙΩΝ!

Δεν είναι επαναστατική ιδέα να παίρνει κανείς τις πλαστικές σακούλες που κατακλύζουν τους σταθμούς απορριμμάτων στην Ινδία και να τις μετατρέπει σε τούβλα, τόσο ανθεκτικά που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή σπιτιών – καταφυγίων κατά τη διάρκεια των μουσώνων; 
Η Δανή φοιτήτρια Lise Fuglsang Vestergaard κατάφερε να υλοποιήσει το φιλόδοξο αυτό project! H καινοτομική ιδέα της γνώρισε μεγάλη απήχηση και αποδοχή αφότου κέρδισε σε ένα φοιτητικό διαγωνισμό με θέμα «Πράσινη Πρόκληση», στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας (DTU).
Η ιδέα για το project προέκυψε το 2013, όταν στο πλαίσιο των σπουδών της πάνω στο design και την καινοτομία, η Vestergaard έμεινε τρεις μήνες στην Ινδία, εφαρμόζοντας ένα Σύστημα Αποκομιδής Απορριμάτων για την εξαιρετικά φτωχή πόλη Joygopalpur, στη Δυτική Βεγγάλη. Οι Ινδοί εφαρμόζουν ήδη αυτό το σύστημα με ενθουσιασμό, καθώς κερδίζουν μερικές ρουπίες όταν παραδίδουν τα απορρίμματα στους σταθμούς ανακύκλωσης! Όμως, τα μαλακά πλαστικά σκουπίδια δεν συλλέγονταν, με αποτέλεσμα να προκαλείται τεράστιο πρόβλημα στην Ινδία.
Όταν η Vestergaard παρατήρησε πως οι βροχές των μουσώνων κατέστρεφαν σχεδόν ολοκληρωτικά τα σπίτια από πηλό και τούβλα, είχε τη φαεινή ιδέα να κατασκευάσει τούβλα από….πλαστικό, λύνοντας συγχρόνως αυτά τα δύο πολύ σοβαρά προβλήματα: Με την μετατροπή των υπεράριθμων πλαστικών σακουλών σε τούβλα, θα κτίζονταν ανθεκτικά σπίτια!
Γυρίζοντας στη Δανία, άρχισε να πειραματίζεται λειώνοντας πλαστικό μέσα σε καλούπια, σε έναν κοινό φούρνο. Έτσι, κατάφερε να δημιουργήσει μια σειρά από πλαστικά τούβλα, τα οποία στη συνέχεια υπέβαλε σε δοκιμές στο Πανεπιστήμιο, για να αποκαλύψει ότι αυτά μπορούν να αντέξουν σε πίεση 6 τόνων!
Πηγή: technologist.eu

Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015

Η ενσυναίσθηση πηγάζει από την αυτεπίγνωση

Η ενσυναίσθηση συνιστά ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων, της συμπεριφοράς και των κινήτρων των άλλων ατόμων. Για την επίδειξη ενσυναίσθησης, η οποία είναι δείκτης συναισθηματικής νοημοσύνης, δεν είναι απαραίτητη η προφορική επικοινωνία καθώς μπορεί να στηρίζεται στη μη λεκτική επικοινωνία. Το σύντομο βίντεο που ακολουθεί συνιστά παράδειγμα ενσυναίσθησης. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Daniel Coleman «η ενσυναίσθηση οικοδομείται πάνω στην αυτεπίγνωση. Οσο περισσότερο ανοιχτοί είμαστε στις ίδιες μας τις συγκινήσεις τόσο περισσότερο ικανοί θα είμαστε στο να αντιληφθούμε τα συναισθήματα».



ηγή:http://www.edu-special.gr/

Παρασκευή, 6 Μαρτίου 2015

Στις πρώτες χώρες η Ελλάδα με τα περισσότερα κρούσματα σχολικής βίας

Σύμφωνα με έρευνα που έκανε το Χαμόγελο του Παιδιού στο πλαίσιο του 1ου Επιστημονικού Συνεδρίου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού (2014), το 6,3% των εφήβων στην Ελλάδα έχει δεχτεί διαδικτυακό εκφοβισμό σε διάστημα τεσσάρων μηνών και το 3,6% δηλώνει ότι έγινε δράστης.

Το 42% των εκπαιδευτικών πιστεύει ότι τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και παραβατικότητας υποβαθμίζονται ή αποσιωπώνται.

Μόνο 1 στα 10 παιδιά που βιώνουν κάποια μορφή βίας λαμβάνουν υποστήριξη στην Ελλάδα.

Η χώρα μας βρίσκεται μεταξύ των τεσσάρων πρώτων χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά μαθητών που εμπλέκονται σε περιστατικά εκφοβισμού μαζί με τη Λιθουανία, την Εσθονία και τη Λετονία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, δεν υπάρχει συστηματική αύξηση του διαδικτυακού εκφοβισμού (cyber bullying), με τις παραδοσιακές μορφές εκφοβισμού να παραμένουν οι πιο συχνές μορφές παρά την αντίθετη κοινή πεποίθηση.

Το φαινόμενο bullying διεθνώς

Το 55% των παιδιών στην Ευρώπη που έχουν εκφοβιστεί υποστηρίζουν ότι ως συνέπεια βιώνουν συμπτώματα κατάθλιψης με περισσότερο από το 1/3 των παιδιών να υποστηρίζει ότι έκανε κακό στον εαυτό του ή σκέφτηκε να αυτοκτονήσει.

Το 34% των ενηλίκων θεωρούν το bullying ως μια φυσιολογική πτυχή της ανάπτυξης ενός παιδιού.
(βρετανικός οργανισμός BeatBullying)

Το 28% των μαθητών 6-12 ετών στις ΗΠΑ έχουν υποστεί εκφοβισμό, ενώ το 70, 6% των μαθητών δηλώνουν πως έχουν δει περιστατικά bullying στο σχολείο τους. Μόνο σε ποσοστό 20% - 30% των μαθητών που υφίστανται bullying ενημερώνουν κάποιον ενήλικα (ΗΠΑ www.stopbullying.gov).
Πηγή:http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231390552

Βιβλία κατά του εκφοβισμού

Λεκτική, ψυχολογική, σωματική, σεξουαλική ή και ηλεκτρονική, το bullying είναι κάποιας μορφής βία που ασκείται σε βάρος όποιου είναι περισσότερο ευάλωτος ώστε να θυματοποιηθεί και να «καταπιεί» τις συνέπειες των βασανιστηρίων από άτομα που απολαμβάνουν σαδιστικά το γεγονός ότι απλώς μπορούν να το κάνουν. Τα βιβλία, είτε εγχειρίδια για την κατανόηση του φαινομένου είτε λογοτεχνικά έργα που απευθύνονται κυρίως σε εφήβους και νέους, ξεδιαλύνουν τις σκιές και συμβάλλουν στην εκρίζωση του κακού.
Για πολλά χρόνια, το φαινόμενο του εκφοβισμού εντός του σχολικού χώρου (ήδη από το δημοτικό), αλλά και εκτός, αποτελούσε αχαρτογράφητη περιοχή. Ο φόβος για τον κοινωνικό στιγματισμό απέτρεπε τις οικογένειες να μιλήσουν ανοιχτά και το σχολικό περιβάλλον να αποδεχθεί ότι αποτελεί εκκολαπτήριο του κακού. Η άρνηση αποδοχής μιας δυσάρεστης κατάστασης, εξαιρετικά επώδυνης για όποιον τη βιώνει και η οποία υποδηλώνει κάποια αδυναμία, κάνει τα θύματα ακόμη περισσότερο ευάλωτα και εκτεθειμένα στον θύτη τους. Εκπαιδευτικοί, γονείς και οιοσδήποτε ασχολείται με τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους αρκετά εγχειρίδια που με συνοπτικό τρόπο ξεκαθαρίζουν το τοπίο και δίνουν χρήσιμες κατευθύνσεις για την αναγνώριση του φαινομένου και τελικά την αντιμετώπισή του. 
Συγγραφείς βιβλίων για εφήβους και νέους έχουν προσεγγίζει λογοτεχνικά το θέμα προσφέροντας στα παιδιά βιβλία μέσω των οποίων αναγνωρίζουν καταστάσεις ενώ αποτελούν αφορμές για να σπάσουν τη σιωπή είτε βρίσκονται από την πλευρά του θύματος είτε του παρατηρητή-συνένοχου.
Βιβλία για γονείς και εκπαιδευτικούς 

Τρίτη, 3 Μαρτίου 2015

«Χρονιά Μ. Αναγνωστάκη» το 2015

90 χρόνια από τη γέννηση και 10 από τον θάνατό του, ο δήμος τιμά τη μνήμη του Θεσσαλονικιού ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη.
«Για τους ερωτευμένους που παντρεύτηκαν/ Για το σπίτι που χτίστηκε/ Για τα παιδάκια που μεγάλωσαν/ Για τα πλοία που άραξαν/ Για τη μάχη που κερδήθηκε/ Για τον άσωτο που επέστρεψε/ Για όλα όσα τέλειωσαν χωρίς ελπίδα πια». Η «Αφιέρωση» – το ομότιτλο ποίημα του Μανόλη Αναγνωστάκη (από τη συλλογή Συνέχεια 3, γραμμένο το 1962) είναι ίσως το πλέον αντιπροσωπευτικό της προσωπικής του θέασης στα «πράγματα» (κοινωνικά, ιδεολογικά, συναισθηματικά, πολιτικά εν τέλει).

Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2015

Γιατί φοράμε τον "Μάρτη";

Το γνωστό σε όλους μας "Μαρτάκι" ή "Μάρτης", πρόκειται για το απλό, λιτό κι απέριττο βραχιόλι, που αποτελείται από μια λευκή και μια κόκκινη κλωστή που είτε έχουν στριφτεί μεταξύ τους, είτε έχουν γίνει πλεξίδα, και το φοράμε στον καρπό του χεριού μας από την 1η Μαρτίου.Βάσει της λαϊκής παράδοσης, ο «Μάρτης» φοριέται κυρίως από τα παιδιά προκειμένου να τα προστατεύει από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν.Το βραχιόλι αυτό, βάσει του εθίμου, φτιάχνεται την τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου και φοριέται είτε σαν δαχτυλίδι στα δάχτυλα, είτε στον καρπό του χεριού σαν βραχιόλι.

Καλό μήνα